Bonjour…. je m’appelle Lene!!

Tenk å våkne opp i morgen så har du en helt annen dialekt eller språk, og ikke klarer å bli kvitt det. Jeg tror jammen meg jeg hadde fått verdens største sjokk hvis jeg plutselig hadde hørt ut som jeg opprinnelig var fra Frankrike eller noe. I går så jeg nemlig på en dokumentar om 3 damer som hadde fått diagnosen foreign accent syndrome. Det er en medisinsk tilstand som gjør at du utvikler et annet språk eller aksent. Veldig ofte skjer dette i forbindelse med migrene, hodeskader eller slag for eksempel.

Disse 3 var alle fra Australia, født og oppvokst der og hadde utviklet dette syndromet, en hadde plutselig europeisk aksent, den andre kinesisk aksent og den tredje med fransk aksent. Er det mulig liksom… jeg kan skjønne at det er skikkelig frustrerende og IKKE klare å snakke sitt eget språk som man har hatt mange år. Slikt som dette er så fascinerende å høre om, og et sterkt tegn på at det er helt utrolig hva som kan skje med en persons hjerne. Så uendelig stor makt den har over oss.

Første jeg tenkte når jeg så dette var at det var jo ikke det verste syndromet man kan bli rammet av når det finnes så mange ting som er verre. Men uansett, noe så plagsomt… Satser på at det aldri skjer meg, for jeg tror jeg hadde blitt gal om jeg plutselig skulle hatt problemer med å snakke norsk hehe. Uff, stakkars mennesker, det må være skikkelig plagsomt, og ikke bare det, det må være vanskelig å bli trodd..

Ønsker dere en fin fin dag videre 😘
signature-fonts

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg