De frister, men de leverer ikke!

Når man kikker i en avis så leser man ikke alle artiklene og grunnen til det er alltid for meg ihvertfall at overskriften ikke frister. Jeg er ikke en som liker clickbait og jeg bruker det ikke heller. Jeg blir faktisk litt irritert når overskriften i artikler overhodet ikke stemmer med innhold. Enten det er på blogg, aviser eller hva som helst. Alle som skriver vil så klart ha lesere og en god overskrift gir deg flere, men jeg for min del vil ikke lure mine lesere. Skriver man feks “Jeg forteller endelig hva som har skjedd” og ingenting blir fortalt, da lurer man leserne. Sånn vil jeg ikke ha det i min blogg ihvertfall.

 

Clickbait eller klikk agn er en betengelse på overskrifter som er utformet for å få brukeren til å klikke videre for å lese hele artikkelen. Forekommer ofte på nettaviser og i sosiale medier. Clickbait-overskriftene har gjerne mangelfulle informasjon eller er veldig overdrevet for å vekke lesernes nysgjerrighet

 

Det første man ser på et innlegg er jo nettopp overskriften og gjør den deg ikke interessert så bruker man ikke tid på å lese resten heller. Det er jo det som fanger øye ditt. I det siste syns jeg det har vært så mye av det spesielt på YT videoer hvor de frister, men de leverer ikke! Jækla irriterende på en måte. Jeg tror ikke at jeg en eneste gang har brukt ord i min overskrift som ikke henger sammen med innholdet. Noe sammenheng syns jeg det absolutt skal ha og selv om at man kanskje lager overskriften mer spennende enn innholdet faktisk er så er det ok. Så lenge det ikke er helt på jordet. Det må jo være lov syns jeg. Hva tenker du?

Elsker forresten disse blomstene, ha en god natt 💕

mariposa-script-font

Min Instagram HER og min Facebook side HER, følg meg gjerne 🤞
 

 

8 kommentarer
    1. Enig, men gode overskrifter er vanskelige synes jeg. Noen ganger blir man anklaget for clickbait uten å egentlig hatt til hensikt «å lure» noen. Så personlig gir jeg F, overskrifta blir hva den blir, om noen føler de har kasta bort tre sekunder av sitt liv fordi de mener overskrift og innhold ikke samsvarer etter deres hode får bare være 😜

      1. Gode overskrifter ER vanskelig 🙂 Men du skjønner sikkert hva jeg mener. De som med mening narrer lesere. Det er noe annet enn å ikke alltid få ting til å matche helt 🙂🙂

    2. Enig!
      Jeg har et generelt greit stort forbedringspotensial i hht overskrifter, for å si det sånn, men jeg det heller være som det er enn å sanke ‘klikk’ på bekostning av min integritet..
      Er heller ikke noen fan av å gjøre overskrifter for å få innholdet til å syntes mer spennende enn det er, rett og slett fordi jeg hater tanken på at de besøkende skal oppleve innlegget som mindre interessant enn forventet..
      Det jeg imidlertid kunne tenkt meg å få til, er formuleringer som pirrer nysgjerrigheten (samtidig som de selvsagt er relevant), og ikke minst tildrar seg oppmerksomhet 🙂

      1. Jeg tror det er nettopp det jeg egentlig mente, at å pirre nysgjerrigheten er ok. Ikke å gjøre innholdet mer spennende enn det er, det var dum formulering av meg 🤪 Viktigste er at overskriften ikke er løgn på en måte.

    3. Ingen dum formulering, det er lett forståelig hva du mener. Støtter meg til Grys siste setning, å finne evnen til å lage riktige, men «pirrende» overskrifter. Samtidig må jeg si at jeg har ved et par anledninger, på pur F laget clickbait-overskrifter. Men da også for å gjøre poeng av det. Sist var «han puster ikke, han puster ikke» rett og slett fordi overskriften provoserte meg (stjal den fra en annen blogger).

    4. Helt enig..overskrifta må ha noe med innlegget å gjøre.. Men så klart må en jo strippe det ned til få ord i ei overskrift og det bør jo være litt svung over den.. Jeg lar meg sjelden “lure inn “av overskrifter.. men så er jeg jo veldig lite opptatt av “drama”også.. følger med hos di faste uansett overskrift… Fin ny uke til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg