Det er DITT valg mener jeg..

 

Jeg drikker dette glasset frivillig

Hva bestemmer man selv og hva ligger latent i kroppen? Rune og jeg snakka litt rundt dette med alkohol og narkotika. Og vi hadde noen ulike og noen like meninger. Rune mener nemlig at det ligger latent i kroppen hos noen til å bli alkoholikere og/eller narkomane. At det er en slags sykdom, psykisk sykdom. At noen blir lettere avhengig enn andre.

Jeg skal være enig i det at noen har sikkert lettere for å bli avhengig enn andre, og at det BLIR en sykdom av noe slag når man kommet så langt at man har blitt avhengig. Men jeg mener at utgangspunktet er ikke en sykdom, men et valg.Utgangspunktet er vel likt hos alle? DU velger selv om du skal drikke, hvor mye du skal drikke og når du skal drikke. Du velger selv om du skal prøve narkotika eller ei, det er DITT valg, ikke noen sykdom eller at det ligger latent i kroppen.

Og hva menes egentlig med at det ligger latent i kroppen? Svake eller sterke mennesker? Bakgrunn, forfedre, er det arvelig eller ligger det meste i hjernen tro? Jeg skjønner at hvis man er preget av en barndom med mye alkohol og narkotika så skjer det ofte at etterkommerne gjør det samme. Men i bunn og grunn så er det DU som bestemmer og gjør et valg, DET ER DITT VALG og det er min mening. Hva mener du? Tar jeg feil?

Ha en ellers fin fin lørdag

klem😘

2 kommentarer
    1. Det der er nok et sammensatt problemstykke. Tror nok at noen er mer disponible enn andre til å bli avhengige. Om det ligger i kroppens kjemi og eller på det mentale plan. Noen kan drikke et helt liv uten å bli rammet avhengighet men andre ramler utpå veldig fort.
      Det er jo helt klart valg man tar i livet som også er avgjørende men aner vi da at vi kan være i en nedadgående spiral og med viten og vilje ødelegge kroppen ????Hmmmm
      En annen ting som er verdt å merke seg er at vi tenker ofte på rus avhengige som svake men etter mitt skjønn så er de de sterkeste av oss, både organmessing og mentalt.
      Har du et svakt organsystem, lite energi så orker ikke kroppen å ruse seg eller du blir syk på andre måter før avhengigheten rammer deg……ikke en påstand, bare en tanke 🙂 spennende tema da <3 God Lørdag til Dere!

      1. Det var kanskje et bedre ord å forstå. Disponible.. Ja, det er nok noen som er mer disponible enn andre, men valget har man jo når man merker at dette fort kan bli til en avhengighet. Ja syns dette er interessant å få meninger på 😊 ha en fin dag du å 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg