Endometriose.. er no dritt!

 

“Jeg hadde daglig sterke smerter i magen, og hadde blødninger 6 mnd i strekk på det verste. Hver eneste måned hadde jeg det EKSTRA vondt. Jeg var hos legen gang på gang, men endometriose var aldri et tema, ikke før jeg nesten ikke kunne stå oppreist på grunn av smertene”

Dette er et tema jeg har snakket om før, men tar det opp igjen, viktig budskap til mange som ikke vet hva dette er.Den har blitt lite snakka om denne sykdommen, som HELDIGVIS har kommet mer frem i lyset nå. Jeg hadde aldri hørt om det engang jeg. Tenkte jeg skulle dele er min historie med dere….

Jeg var syk, og ventet på operasjon, som skulle fjerne denne forbaska shiten. Jeg hadde en 11 cm sjokoladecyste i underlivet som lå og presset på alt nedi der. Ikke veldig behagelig for å si det sånn. Sex var nesten umulig, det var slitsomt, det var smertefullt og det var tøft, dritt var det, det er sikkert og visst :-/ Jeg hadde nettopp møtt Rune, vi var nyforelska liksom… med andre ord, ekstra kjipt.

I September ble jeg operert, og det var jammen meg ikke rart jeg hadde hatt så mye vondt. Alle organer i mitt underliv var grodd sammen til ei kake, som igjen hadde festet seg i tarmen. Men de fikk fjernet alt unntatt tarmen,phuuuu det hadde kommet så langt at det var en mulighet at det MÅTTE det, men det gikk bra heldigvis.🙏Nå… ALDRI mer blødning, ALDRI mer smerter på den måten håper jeg ihvertfall, men dette kan jo oppstå andre plasser, for eksempel i blæra. For min del så kunne jeg fjerne alt, jeg HAR fått barn, så ekstra viktig for deg som ikke har fått det.

Det er VELDIG viktig å få tatt dette i tide, så er du plaget med unormale store smerter og blødninger, nevn endometriose for legen for en sjekk ihvertfall. For meg gikk det FOR langt før jeg ble sjekket for dette og den 1 times lange operasjonen ble til 6,5 timer på operasjons bordet. Unner ikke noen å gå igjennom dette, så les om endometriose , og husk, det er bedre å sjekke dette 1 gang for mye enn for lite!!

Del gjerne dette 🙏🌷

Klem fra Lene 😘

 

2 kommentarer
    1. så bra at du setter fokus på dette. Jeg fikk også påvist endometriose etter mye smerter og vondt. I tilegg har jeg muskelknuter i livmoren. Mine cyster er ikke så store, så de vil ikke operere sier de. de mener det går over etter overgangsalderen. Jadda, men i mellomtiden da? Jeg har voksne barn og skal ikke ha flere. Jeg har jernmangel pg. store blødninger. jeg blir forstoppet pg. jerntabletter og at tarmen tydeligvis ikke fungerer.Jeg fikk først hormonsprøyte for å få mindre smerter, men den ble jeg dårlig av. Jeg fikk minipiller fordi de da mente det var østrogenet jeg ikke tålte. De ble jeg kvalm av. Jeg sliter fra før med artreose i ryggen og ryggvirvlene som mangler brusk sliter med å holde kroppen oppe,når det knyter seg i underlivet. Jeg har heldigvis en super fastlege som tar meg på alvor. Jeg har fårr beskjed om at jeg skal henvises til koloskopi. Ikke noe jeg gleder meg til ,men jeg gir meg ikke på at det er noe som ikke er som det skal. Dette er overhodet ikke ment som sutring, men ja, helt enig med deg om at endometriose er noe dritt og at det er alt for liten kunnskap om det og for mye bagatellisering.Har vært hos gynekologer som sier: man kan leve fint med endometriose. Har de hatt det selv og kjent på alle plagene som kan følge med ? I tilegg til smertene så kommer den psykiske påkjenningen inn i bildet ,og de kan forstå at da er det ikke så lett å fungere ” normalt

      1. Det er jo helt håpløst at de ikke vil operere, jeg har operert 2 ganger fordi de måtte kirurgisk fjerne disse da de ikke forsvinner av seg selv som jeg forsto. Tarmen min var helt ute å kjøre i maaaange år.. men etter at de fjernet alt så er den helt normal igjen.. og bare det er jo helt fantastisk.. Jeg syns så absolutt at de burde operere bort , slik at du slipper disse plagene for det er forjævlig med slike smerter hvis man ikke MÅ ha det … masse god bedring.. klem ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg