Et par sekunder i flammene var nok til å endre drastisk på livet til Noa (NB STERKE BILDER)

“Jeg fikk så vondt i hjerte mitt når jeg leste om denne gutten og hva som skjedde når han og noen kamerater var ute å lekte seg med noen hårspraybokser. Det er ikke så lett for en gutt på 13 år å tenke konsekvenser, det er ikke lett å vite hva som kan skje. Men nå advarer han sammen med sin familie om at sekunder kan endre et liv. Her forteller hans mamma om hva som skjedde” STERKE BILDER!!!

Dette er Noa. En 13 årig snill, omtenksom, tøff, nysgjerrig og livsglad gutt. Han ønsker å dele hans opplevelse med dere i håp om at det kan forhindre andre gutter og jenter i å skade seg som han har gjort.Noa og 4-5 av kompisene hans tenkte at det var kult å reise på butikken og kjøpe hårspray. Dette i seg selv er jo greit. Men gutter er gutter og de fant på å tenne et lite bål for og teste ut hvor stor eksplosjon de kunne få ved å legge boksene direkte på bålet.
Dette hadde de prøvd på dagen før ( uten at noen foreldre var klare over det ) da gikk det greit. Ingen skader gjort på noen og de synes det var kjempe kult.

24. Juni 2020 skulle bli annerledes. Noa stod tett på bålet etter at guttene hadde plassert en boks på bålet. Det tok litt for lang tid før det skjedde noe så Noa prøvde derfor å spraye med en annen boks direkte på bålet. Han sprayet noen ganger hvilket resulterte i at flammene fra eksplosjonen fløy inn over han og dekket han. Guttene blei i dette øyeblikk fornuftige og ringte rask etter hjelp mens de drev shuttle trafikk frem og tilbake for å fylle vannflasker med vann og tømme de på Noa.
Dessverre var et par sekunder i flammene nok til å endre drastisk på livet til Noa.

 

Noa kom seg raskt på legekontoret på Gol hvor han blei tatt godt hånd om av vaktlegen. Han blei fort skyllet ned, pakket inn og sendt med Sea king helikopter til Ullevål hvor de fikk tatt en evaluering av skadene. Han blei lagt i respirator, skrubbet ned og fantastiske sykepleier og leger passet på han konstant frem til han blei fraktet med fly til brannskadeavdelingen på Haukeland universitetssykehus dagen etter.

 

Her er vi nå….. Konklusjonen av skadene er at Noa har fått andre og tredje grads forbrenninger på 25% av kroppen hans. Ansiktet, hals/nakke, armer, fingre, og begge beina. En lang vei venter skjønne gutten min med mye smerter, sårstell og gjenopptrening for at han skal komme tilbake til det normale livet hans igjen. Forandret for evig vil han nok bli, men mamma hjertet mitt er utrolig stolt over at han ønsker å dele dette med resten av verden. Han har gjentatte ganger nevnt det mens han har vært våken, og kun av denne grunnen sitte jeg nå ved siden av sengen hans og prøver å få skrevet dette på tross av at jeg har vært våken og voktet over han de siste 48 timene.

Det er utrolig tøft som mamma og sitte på sidelinjen og se på sønnen sin som skriker av smerte og får tårer i øynene når han ser bilder av seg selv og man som foreldre må være sterk på vegne av barna sine. Det er absolutt ikke lett. Men jeg vet at Noa har det nye mer vondt enn meg. Han prøver ikke kun å være tøff selv, men opp i alt dette ligger han, omsorgsfull som han er og prøver på og passe på at jeg har det bra. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg kunne ta over for han så han kan kose seg i sommerferien og bade i elven, padle og henge med gutta….. Men sånn blei det dessverre ikke for gutten min.

Noa og jeg håper inderlig at dette innlegget kommer rundt til alle så ingen andre skal utsettes for samme opplevelse. Det skal sies at pappaen til Noa jobber i brannvesenet og han og Noa har hatt mange samtaler om akkurat dette og hvor farlig det er. Så uansett hvor opplyste ungdommen er så er det dessverre ikke alltid at sunn fornuft seirer over nysgjerrighet og dumme påfunn. Snakk med barna deres, vis dem video og bilder om dere føler at de mestrer å se skadene få sekunder med berøring av flammer kan gjøre. Så krysser vi fingrene for at flere tenker på Noa før de setter igang med bål og hårspray bokser.

Noa klarer seg forhåpentligvis igjennom dette uten og skulle trenge operasjoner, men vi er forbedret på at dette i verste fall kan endre seg.

Til slutt må vi si tusen hjertelig takk til alle leger, sykepleiere, piloter, ambulansepersonell osv som har tatt imot oss og fraktet oss hit og ditt og tatt så ekstremt godt vare på oss begge. Vi er uendelig takknemlig for jobben dere gjør ikke kun for oss, men for alle som trenger dere🌺

 

Skrevet av Wendy Milla Flindt Haugstad

 

Del veldig gjerne innlegget 💕

 

Ønsker deg god bedring Noa og du er tøff som tenker på å ville dele dette med så mange som mulig for at ingen skal oppleve det samme som deg. Det står det respekt av og jeg vil gjerne hjelpe det jeg kan med å få dette budskapet videre 💪

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg