Hvorfor gjorde hun det egentlig?

Sønnen til ei venninne av meg fortalte meg at han var litt lei seg for han hadde sett et klipp på youtube av en dame som skulle handle pølse på en kiosk. Bak disken sto det en gutt som hadde en sykdom som gjorde at han var litt annerledes, og damen sa: «Har du vasket hendene dine?» Ja, svarte gutten. Men damen ga seg ikke med det og sa: «Er du sikker på at du har vasket hendene?» Ja, jeg har vasket hendene, sa gutten. Hun kikket stygt på han og sa «Nei, vet du hva, jeg vil ikke kjøpe noe av deg, jeg har mistet matlysten» så gikk hun bare!!

Han fortalte meg dette med en stemme som gjorde at jeg skjønte at dette sjokkerte han skikkelig. Jeg skjønner ikke at hun kunne oppføre seg sånn mot noen bare fordi han ikke så ut som alle andre. «Hvorfor gjorde hun det egentlig?» spurte han meg. Ok, her måtte jeg ha et fornuftig svar slik at han forsto meg. Nå skal du høre her, grunnen til at noen mennesker oppfører seg slik er vanskelig selv for meg som voksen å forstå. Men…

Det er og kommer alltid til å være noen mennesker en eller annen plass som tenker stygge tanker om andre, som er litt slemme i måten å være på ovenfor andre og noen mennesker bare MÅ si det høyt. Jeg syns det er feigt av folk som sier sånt, jeg syns det er skikkelig stygt gjort, akkurat som du syns det er, ikke sant? Han nikket seg enig og sa at han ikke liker mobbing.. Helt korrekt, det var nettopp det dette var, mobbing. Vel sagt!

Jeg blir så imponert over at barn faktisk ser feilen på slik oppførsel og bryr seg så mye om det at de vil fortelle det til en voksen. At det blir fortalt med en sårbarhet i stemmen som sier meg hvor dypt dette lille klippet traff denne gutten. Kjente jeg ble skikkelig rørt av at han fortalte det til meg. All ære til han, og det fikk han høre også.

“Å vise respekt for andre mennesker er en viktig ting å huske på”  

-Lene- 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg