I hjernen på en ungdom

Jeg prøver å huske alt som skjedde i kropp og sjel da jeg gikk fra å være barn til å bli ung ungdom. Ting forandret seg jo både med kroppen og i tankene. Det hadde vært så mye enklere å forstå enkelte ting som skjer i denne tiden om man selv hadde husket alt. Jeg husker jo enkelte hendelser, der jeg slamret med dører og kjeftet unødvendig. Jeg husker jeg fikk mensen og trodde at jeg fra den dagen var “voksen”. Hadde jeg fått det så var jeg jo ikke barn lenger følte jeg! Puberteten innebærer spesielle kroppslige og hormonelle endringer det er ihvertfall en ting som er veldig sikkert.

 

Jeg husker at jeg som ungdom kunne vært litt tøff i kjeften og det å være sur var enklere enn å ta på meg sokker. Skjønte jo ikke hvorfor jeg skulle få nei til svar på ting jeg syntes var fornuftig å gjøre, ting jeg SKJØNNER meget godt i dag at jeg fikk nei til. Jeg bestemte meg for å snakke om denne tiden som skulle komme da min sønn nærmet seg den, jeg ville så gjerne at han skulle vite at jeg var hans venn og ikke hans fiende. Nå er vi i denne perioden igjen og samtalen tas opp igjen, denne gang for 3 samtidig. Det hjalp den gang og jeg håper at det hjelper denne gangen også med å møte denne tiden på best mulig måte.

 

Jeg vet du kommer til å føle på mange følelser

Jeg vet du kommer til å være sur og lei

Jeg vet at du kommer til å syns jeg er dum

Jeg vet du ikke vil at jeg skal mase på deg

Jeg vet at dager kommer til å være slitsomme

Jeg vet at mine nei vil gjøre deg skuffet

Jeg vet at du skal finne deg selv og går igjennom faser

Snakk med meg i stedet for å kjefte på meg

Fortell meg hva du ikke liker med situasjonen du føler jeg setter deg i

Men husk, dette er normalt og jeg vil deg bare godt og det du går igjennom er ikke min feil og jeg er din venn oppi det hele. Jeg er her for å støtte deg og ikke minst for å svare på alt du lurer på. 

 

Det er ikke lett å vite hva som skjer i hjernen til en ungdom, vi er alle forskjellige og alle utvikler seg forskjellig, men det er noen ting som er feller for denne perioden. For dette er en tid hvor det er rom for å finne egne sosiale nettverk og også ta egne valg. I tillegg er hjernen i et annet utviklingsstadium enn i barndommen, men heller ikke en ferdig utviklet voksenhjerne noe som var/er viktig å få frem på et vis. Dette er en viktig overgangsfase i livet hvor hver ungdom skal finne sin plass og da er vårt mål å formidle at uansett så må det alltid huskes på at hjemme….. der er det alltid trygt!

mariposa-script-font

Min Instagram HER og min Facebook side HER, følg meg gjerne 🤞

 

6 kommentarer
        1. Er det 3 du har, spennende. Men det er fryktelig fint å følge dem, tankene og alt. Og i hvertfall om de ikke har noen ekstra utfordringer 🙂 <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg