Ja, dette er kastrering!!!!!

Nav krever at kvinner med endometriose opererer bort livmor og eggledere for å få støtte!! Stønad eller barn blir jo valget da, er det mulig….

Altså, dette provoserer meg, de avslår søknader om arbeidsavklaringspenger og uføretrygd til pasienter med denne diagnosen før en evt operasjon. Skal de kreve at kvinner helt ned i 20 års alderen fjerner organer da? Organer som er viktige å beholde for muligheten til familie.

Jeg er selv rammet av denne kroniske sykdommen, og da jeg MÅTTE fjerne alt i underlivet pga sammenvokste organer i en alder av 41 satte det meg litt ut. Selv om jeg IKKE skulle ha flere barn så ble jeg da tatt fra retten til det. Jeg MÅTTE som sagt gjøre dette, og jeg var tross alt ferdig med egne barn, men hva med de som ikke har startet tanken på det engang?

Denne sykdommen kan føre til meget sterke smerter.. daglige smerter og blødninger som gjør at arbeidslivet kan være JÆKLA tøft å komme seg igjennom, men man takler smerten for å kunne stifte familie… men uten støtte???

Det er rett og slett ikke greit at nav kan sette krav til hysterektomi (fjerning av livmor) som gjør kvinner sterile, helt ned i ung alder. Nei, dette er langt fra greit. Det er rett og slett kastrering, for alle med diagnosen endometriose MÅ ikke fjerne dette. Jeg er sjokka, og jeg håper virkelig at kvinner selv kan bestemme om de vil stifte familie først og at den operasjonen er siste utvei.

Saken er omtalt her på nrk 

DETTE ER IKKE GREIT!!

-Lene- 

4 kommentarer
    1. Det er hårreisende hva NAV kan kreve. Opp gjennom årene har psykisk syke som ikke har villet gå på giftpiller pga skadelige bivirkninger også mistet stønader, fordi folk “skal gjøre alt som er hensiktsmessig for å komme i jobb”. Men når man krever at unge kvinner skal fjerne kroppsdeler….jeg synes det er makabert. Har de ikke barn, fratas de alle muligheter for å bli gravide. Det NAV kan gjøre, er å revurdere uførheten og foreta ny arbeidsavklaring dersom disse har fått uføretrygd og så lar seg operere senere, for da bortfaller kriteriene for uføretrygden. Det kan ikke være så vanskelig å la NAV få melding om den slags operasjoner. De har jo rett til innsyn i omtrent alt.
      Det er ikke bare-bare å sende unge kvinner inn i tidlig overgangsalder. Østrogentilskudd utsetter en del, men gir noe økt risiko for brystkreft. Likevel vil alderdommen komme tidlig, alderssvekkelse, beinskjørhet, aldersrelaterte sykdommer/plager, og så mener man at folk skal stå i jobb til de er 70?
      Jeg har ikke hatt problemer med endometriose, men jeg var ferdig med overgangsalderen av andre grunner da jeg var 38. Ikke brukt østrogen, ville ikke pga risikoen og siden jeg tilhører kreftslekt og har hatt noe der også. Nå er jeg over 60 og har helse og fysikk som en på 75, selv om jeg spiser sunt, rører på meg så godt jeg kan. Jeg er GAMMEL, med krum ryggrad som gamle ofte får pga svekket skjelett, fordi jeg kom altfor tidlig i overgangsalderen.
      Nei, jeg vil sterkt fraråde den slags politikk, – det er til å spy av!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg