Slapp av, det går helt fint sa hun…

«Når har du termin da?» Dette er et spørsmål jeg ALDRI kommer til å stille noen gang igjen, for det har jeg gjort en gang for mye. Og det er en ting jeg aldri kommer til å glemme.

Når noen forteller deg at det du gjør er galt, så hører man på, tar inn råd, og som regel så gjør man som vil etterpå uansett. Men hvis man virkelig tråkker i salaten og gjør noe som er HELT feil, så lærer man virkelig av sine feil. Det gjør i hvert fall jeg, og spesielt denne gangen jeg skal fortelle om nå. Blir skikkelig flau ved tanken, jeg burde aldri ha stilt dette spørsmålet.

Jeg hadde fått Daniel og han lå på nyfødt overvåking, så jeg fikk ikke ha han sammen med meg hele tiden. Så jeg gikk litt turer ned i kantina og ut for å få timene til å gå før Pappa’n og familie kom på besøk. Nede i kantina kjøpte jeg et blad, fant meg et bord og satte meg ned. Etter en god stund der alene, kom det ei jente bort og spurte om hun kunne sette seg sammen med meg.

Så klart du kan sa jeg da, og jeg merket fort at hun hadde kjedet seg på eget bord lenge. Ja, det er kjedelig på sykehuset, timene blir så lange sa jeg. Ja fy søren, svarte hun…. Men, når har du termin da? sa jeg og så ned på magen hennes. Jeg så at hun ble helt rød i ansiktet og ubekvem. Jeg er ikke gravid jeg, jeg bare venter på å få besøke mamma som er til behandling her.

Jeg hadde mest lyst til å falle ned i et hull i bakken og gjemme meg for alltid, hvorfor i all verden spurte jeg om noe sånt uten å vite! Dette er en ting som virkelig satte spor i meg, kanskje jeg ødela hennes dag, kanskje jeg trykte ned en god selvtillit. Heldigvis godtok hun min unnskyldning og jeg ble så stressa at hun til slutt sa, slapp av, det går helt fint.

Dette er mange mange år siden, men jeg glemmer det ikke. Og jeg har ALDRI spurt noen om det spørsmålet igjen uten at jeg er 100% sikker på at personen ER gravid. Noen ganger lønner det seg å tenke seg om 2 ganger før man spør noen om noe. Jeg fikk meg virkelig en lærepenge. Og fortjente å føle meg dritt!!

-Lene-

2 kommentarer
    1. Jeg fikk det spørsmålet av en far jeg ikke kjente da min yngste sønn nettopp hadde begynt på skolen. Mannen som spurte var skikkelig god og rund selv. Jeg ble litt paff , men kunne ikke dy meg og svarte : omtrent samtidig med deg tror jeg. Han ble en smule flau og unngikk meg i mange år, før han plutselig kom på en skoleavsluttning og bad om unskyldning da jeg egentlig hadde glemt hele greia 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg