Slik lager du betongpotter, steg for steg

Her kommer en oppskrift på hvordan man kan lage slike potter selv, jeg har fått endel forespørsler på hvordan jeg gjorde det eksakt, så her kommer steg for steg. Jeg brukte fin betong fra Jula som kostet 39,90 pr 20 kg.

 

  • Bruk plast bøtter eller plastkasser, de løsner best når det er tørket. Det kommer jo helt an på formen du vil ha på potten hva slags form du bruker. Tips: Blomsterbøtte er perfekt og murebøtte. Billige er de også.

  • Smør innsiden av den største med matolje, og utsiden av den minste formen. Bruk en pensel, da blir det jevnt. Dekk evt hull i bunnen med gaffatape.

  • Bland betongen med vann, ca 2,2-2,4 liter. Vi har støpt disse hvite pottene over i dag og brukte da litt mer vann. Ca 3 liter, resultatet på det gjenstår å se i morgen. Vi fant ut at det gikk lettere å se konsistensen når vi rørte ut massen for hånd med en mureskje og ikke støvet det like mye.

  • Så fylte vi de største med betong, denne gangen tok vi litt for mye, men lot det bare være siden toppen skal pusses når det er ferdig. Men fyll den slik at du får tak i bøtten i midten for å løsne den når dette er ferdig.

  • Pass på å sentrere den mindre bøtten som skal oppi så godt du kan så kantene blir like i størrelse. Før du kommer så langt så lønner det seg og finne frem planke, noe tungt å sette på toppen. Så plasserer du dette på denne måten og venter i 1-2 døgn, spørs på størrelsen av bøtten.

  • Avslutt med å hamre på utsiden, gjerne med en gummihammer så du får ut luft i betongen.

Dette er fort gjort og nå gleder meg til å se hvordan disse blir 🤞

honey-script-font

Min Instagram HER og min Facebook side HER, følg meg gjerne 🙏❤

 

 

 

 

2 kommentarer
      1. Ja jeg koser meg glugg ihjel, vi har fått gjort så mye her. Må man være så mye som mulig hjemme, så er det kjekt å få gjort ting ute. Jeg trives godt med å både være hjemme og lage, snekre osv så det passer meg perfekt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg