Tips til hjemmelaget snacks til seg selv eller andre (gone wrong)

I dag har jeg prøvd meg på noe jeg har sett på nett, jeg har laget noe lignende før. Med marengs kan man gjøre mye, og til for eksempel julegaver så kan disse lages i hvilke farger du måtte ønske. Jeg vet det er mange som setter pris på å få slikt til jul. Det du trenger til 3 hjerter er følgende : 2 eggehviter og 120 gram sukker. Piskes i minst 10 minutter til du kan snu bollen opp ned og ingenting renner ut. Du må også ha sprøyte poser, det får du kjøpt overalt på butikker og på coop følger det også med tipper. Disse tippene på bildene er bestilt fra cacas. Du bestemmer selv hvor mange forskjellige tipper du vil bruke, og hvor mange forskjellige farger du vil ha. Jeg valgte i dag å bruke 5 forskjellige tipper og farger. Det trengs veldig lite farge, da fargen setter seg fort i marengs.Så finner du frem bakepapir, så tegner du formen du vil lage det på. Om det er hjerter eller stjerner eller hva som helst, bare fantasien som setter grenser. Begynn med å sprøyte ut en avlang “pølse” som du kan feste pinnen i, jeg bruker grillspyd.Nå kan man bare begynne å forme hjerte, til jul så er kanskje fint å ha grønt, rødt og hvitt. Som sagt fargen er smak og behag.Jeg så på det de gjorde på nett, stusset litt over det, men regnet med det gikk greit å legge på noen perler. Men jeg regner med at de brukte noen andre perler enn sukkerkuler. Sier seg jo selv at det IKKE var så lurt, så ikke gjør det.Tenkte det var smart å skrive ferdig innlegget mens disse var i ovnen, men som dere vet, å skrive innlegg tar tid. Ovnen skal være forvarmet til 150°C. Slå ned varmen til 100°C og stek til marengsene er lette og tørre, det tar ca 1 time. Og hva skjedde hos meg, jeg glemte å skru ned varmen til 100°C pluss at jeg glemte tiden!! De ble brent og sukkerkulene smeltet. Men, gjør man dette riktig så er det utrolig fint å gi bort. Og med litt cellofan rundt så ser det enda finere ut.Dette gikk helt galt, men poster for det, det kan jo hende at hvis dere prøver så blir det perfekt. Jeg skal ihvertfall prøve igjen.🤦‍♀️

gessele-font

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook også ❤

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg