Vi ble skadet i et forsøk på å være fornuftige…

Før jul i år så snakket Rune og jeg litt om at vi skulle prøve å lage litt julegaver selv. Det er litt personlig, og det er både jobb og kjærlighet bak det å gi hjemmelagde gaver syns vi da. Ihvertfall i tillegg til en liten annen ting, det var fornuftig syns vi. Litt usikre på hva vi skulle prøve oss på så tok vi turen til Panduro og sjekket ut muligheter. Vi visste at vi skulle lage noe spiselig så der fikk vi litt hjelp, tips og utstyr. Vi hadde allerede laget brente mandler og fudge, men vi ville ha en ting til. Så da endte valget på at vi skulle lage hjemmelagde drops. Det skulle vise seg å bli litt av en jobb, moro, men utfordrende. Første steg var å legge frem alle ingredienser og lese bruksanvisning. Frem med tykkbunnet kjele, og sukkertermometer(som fulgte med i pakken). Varmet opp til 162 grader, så skulle massen helles ut på benken (steinplata). Så skulle vi jobbe litt med det med spatula, jobbe inn farge og smak. Det var så vanskelig, dette gikk så fort, massen ble hard og vanskelig å jobbe med. Jeg tok på meg engangs hansker og sto klar da Rune helte massen over platen, så var det å sette i gang og jobbe. Så klarte jeg å få litt sukkermasse på den ene hånden så hansker og alt brant seg fast i hånda. Jeg reiv av meg hansken, og bar meg litt (les mye) over smerten mens jeg hadde hånden under vann. Det gikk jo bra på en måte, men Rune måtte ta over jobbingen med massen, så kunne jeg smakstilsette osv. Da klarte Rune å brenne bort en del av huden på den ene fingeren sin så vi måtte kaste massen, og ta oss en pustepause for å plastre, rense og gjøre klart på nytt. Min skade var nå barnemat og jeg måtte bare bite tenna sammen og kjøre på.

Fargerike drops er “morsomme” å lage, fine å gi bort og smaker himmelsk!

Etter en times skraping av tørket sukker på benken var vi klar igjen, denne gangen gruet jeg meg skikkelig. Dette var ikke et diy prosjekt for uerfarne merket vi. Vi skulle ha 3 smaker det hadde vi bestemt, vi hadde også bestemt oss for at vi skulle ha flerfargede drops. Men den biten måtte vi sløyfe. Den varme dropsblandingen var altså så varm å jobbe med, så jeg måtte kna litt, pause litt, kna litt og pause litt hele tiden. Men vi fikk det til til slutt.Innen vi var ferdige hadde vi laget salmiakk drops, smakte som de gode gamle rustne spiker’ne. Sitrondrops hvor det ble litt vel mye sitronpulver oppi, sure som bare det. Jeg får vondt baki kjeven bare ved å tenke på det. Og bringebær drops. Kjempegode ble de virkelig. Well done! Hvis det noen gang blir til at vi skal gjøre dette igjen så skal vi ha hansker som er varmebestandige og IKKE steinplate. Tips: Ha plaster og iskaldt vann i nærheten om du skal prøve på dette for man kan fort bli skadet i et forsøk på å være fornuftige å lage gaver hjemme. Men de ble gode og vi har hele hender og fingre igjen.

Ha en nydelig kveld 😘

wood-xmas-font
Følg meg gjerne på Instagram og Facebook også ❤

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg