Du må tåle og høre det

«Syns du jeg kler denne buksen her? Passer denne fargen til meg? Burde jeg klippe meg? Hadde jeg kledd grønt hår? Eller burde jeg farge håret svart? Ser jeg slankere ut i denne, er sminken fin?»

Når man stiller slike spørsmål til andre, så må man vel tåle å høre svaret også ikke sant? For hvis noen spør meg direkte om slike ting så svarer jeg det JEG mener og ikke det du kanskje håper på å høre.

Jeg har ikke for vane og uoppfordret si til noen at den buksa der er ikke fin på deg eller noe sånt. Men opplevde å bli spurt: «Syns du jeg ser tjukk ut i denne buksa?Eller kan jeg bruke den?» Og jeg svarte: «Nei du ser ikke tjukk ut i den, men den gjør deg ikke slankere hvis det er det du ønsker, da må du gå for svart bukse for eksempel»

«Så det du sier er at jeg ser tjukk i denne da? Det var jo hyggelig!!» Eh vel, hallo! Jeg hadde da aldri sagt det, og hun er langt fra tjukk. Hvis jeg spør andre om dems mening så er det ofte for enten å få høre det jeg selv tenker «sminken er perfekt, sånn kan jeg gå» eller fordi jeg er usikker på om jeg faktisk kan bruke den svarte øyeskyggen for eksempel. 😱😊

✅Tenk hvis noen sa ja slik kan du gå hehe✅

Jeg personlig syns det er viktig å svare ærlig, og hvis man ikke kan tåle det ærlige svaret så hadde ikke jeg spurt om råd i hvert fall. Hva syns du?

Ha en flott lørdag

Klem fra meg❤

#ærligmening #spørsmål #svar #blogg #blogger #lørdag

5 kommentarer
    1. Godt innlegg. Jeg ga til sist opp en venninne langt opp i førtiårene da hun erklærte at hun var dypt såret fordi jeg svarte henne ærlig der hun viste fram en stadig stor bak og meget velpolstret mage og spurte om jeg syns hun var tjukk etter å ha begynt å trene og gått ned noen kilo av sin sykelige overvekt. Jeg sa hun var flink og at jeg kunne se hun hadde gått litt ned men som sant var at hun fremdeles var overvektig og bare måtte stå på. Jeg er selv for tida ganske overvektig og i min alder spør jeg da virkelig ikke venninner om de syns jeg er tjukk med forventning om et fjortisvenninnesvar av typen “å nei du er slank” for så å bli såret når de sier d jeg da bare trenger kikke meg i speilet og så ned på magen. D kan virke som enkelte av de som har vært veldig sykelig overvektige tror de er slanke når de har gått fra sykelig livsfarlig overvekt til bare å være ganske så overvektige uten å veie et tonn lenger. Og nei! Jeg mobber ikke sykelig overvektige men sånne som ham i den fedmeforeningen kan jo ikke være riktige i hodet og ha passert videregåendepensum i fysikk og biologi når han påstår han ble sånn ca 150 kg ved å spise helt normalt som alle andre. Selv om man er ekstremt inaktiv og har lavt stoffskifte er det helt umulig og et brudd på naturlovene at masse oppstår av ingenting. Uansett diett er d også bare en måte å slanke seg på- ved at kaloriinntaket er mindre enn den energien man forbrenner. Inntar man mer energi (målt i kalorier eller kilojuel) enn man forbrenner over tid legger man på seg. Intar man mindre energi enn man forbruker går man ned i vekt og kostholdet er i den forbindelse viktigere enn aktivitet med mindre man driver kvantumstrening av hard cardio som løping. Men nå rotet jeg meg bort her. Poenget er at mange som stiller slike spørsmål bare fisker etter selvbekreftelsen de ønsker å høre. Muligens er det lav selvfølelse som ligger bak. Men man er temmelig umoden om man liksom “krever” at andre skal styrke eget selvbilde med usanne uærlige svar. Den venninna mi hadde jo ikke blitt mindre overvektig om jeg hadde sagt hun var helt normalvektig og slank. Fatter ikke hvordan folk er skrudd sammen. D er så infantilt. Så bra innlegg!

    2. Jeg tror d handler om kvinner med svake ustabile kvinner som søker selvbekreftelse og ikke egentlig vil ha noe annet enn et positivt svar om det er aldri så usant og uærlig og d er et umodenhetstegn. Vi som har et sunt sant stabilt selvbilde blir ikke såret av sannheten om oss selv og vår selvfølelse fyker ikke opp og ned med antall kilo likes eller kommentarer fra andre for den er basert på personlighet og d vi har fått til og styrken i våre relasjoner og ikke kun på kropp og utseende og overfladiskhet. Men d hører ungdommen til å være usikker og full av kroppskomplekser. Når jeg ser tilbake på meg selv som veltrent slank pen ungdom tenker jeg at jeg visste søren meg ikke hvor bra jeg så ut og ikke hvor godt likt og høyt ranket jeg var heller. For det er ikke alltid samsvar mellom kropp og utseene fakta sannheter hvordan andre ser oss og hvordan vi ser oss selv. Men med alderen blir de fleste mye tryggere på seg selv. De som spør andre “syns du jeg er slank?” Selv om fettet disser på magen bør først kikke seg i speilet å spørre seg selv. Så finner de kanskje svaret. Jeg tror kroppsbildet kan være forstyrret både hos overvektige normalvektige og undervektige. For det er egl ikke kroppen og d ytre d handler om men om selvbilde og selvfølelse. Jeg har vært slank og supertrent tidvis tynn og fram til 30 års alder normalvektig men litt lubben på magen noe som også er genetisk betinget. Idag er jeg overvektig uten komplekser men d vil endre seg vet jeg. Jeg er nemlig ei slik som uten dietter og slanking kan fyke opp og ned 10- 15 kg på no time alt etter som. Selvbildet er imidlertid stabilt!

    3. Det var ikke egentlig vekt og sånne ting du skrev om i innlegget men jeg tror d er mye her som henger sammen og handler om selvbilde. Om bare unge jenter evnet å innse hvor lite det har å si for hvordan andre oppfatter og liker dem hvor vidt de går opp og ned noen kilo med mindre det er noen som bærer på virkelig hemmende alvorlig livsbegrensende sykelig overvekt. Det er heller ikke buksa som gjør den ene jenta mer populær enn den andre men heller d noen utstråler av selvtillit og sexapeal handler mer om utstrålning og karisma enn utseende og kropp i seg selv. Mange ville fått d bedre med seg selv blitt bedre likt og ansett om de rettet fokuset utover seg selv mot andre og positive aktiviteter og interesser i steden for å bruke så sinnsykt mye tid på (å bekymre seg) over egen kropp og utseende og hva andre synes. Det er et narcissistisk fokus man ikke blir lykkelig av bare tom. Tren heller og spis bra mat for helsas skyld om du er opptatt av den. Så mange unødige bekymringer og komplekser blandt unge jenter som for det meste ser helt normale ut. Når man er ung er jo også de fleste pene med ungdommelig glød om man ser d med det modne øyet så synd unge jenter ødelegger sin egen ungdomstid med alle disse bekymringene rundt kropp og utseende. En selvfølelse som i hovedsak baserer seg på utseende og kropp likes og kommentarer fra andre er så hul og skjør!

    4. Anita (moden dame som ikke ser: veldig enig i d du sier her,jeg for min del svarer ærlig når jeg blir spurt …. og man blir ikke sykelig overvektig av å spise normalt… så fremt man ikke har en kronisk sykdom gjør deg overvektig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg