Han skulle velge seg en skolesekk..

Maya’s hjørne skrev en dag om sønnen sin som skal begynne på skolen og hans ønske om ny skolesekk. Han ville ikke ha mørk skolesekk med fotball eller dinosaur på, han ville ha en lilla med en søt enhjørning og stjerner på. Men han ga uttrykk for sin bekymring for at det var en jentesekk, for den hang jo på jenteavdelingen. Jeg kjente at hjerte mitt ble varmt da jeg leste om dette. Hennes tanker var at så klart skulle han få velge sekk selv, men samtidig tenkte hun “Er jeg en dårlig mor som lar han gå med den?”Nei, det er du ikke Maya“, du gir han friheten til å velge selv. Du lar han få være seg selv og lar han gå for det han ønsker. Det gjør deg til en fantastisk mor spør du meg. Jeg kan skjønne en mors bekymring, for dessverre så er verden slik at hvis gutter liker jentefarger og jenter liker guttefarger så kan det bety erting og ikke godkjennelse. Det er jo for jævlig at det er en selvfølge at gutter skal like mørke sekker, hvorfor er det slik?

Det ligger en artikkel om dette på Nrk nyheter der Maya forteller sin historie, innlegget som ble omtalt finner du HER. Sekken til sønnen henger i gangen hjemme og er klar til skolen. Jeg syns du har gjort en bra ting Maya, og det skal du huske på. Jeg heier på at barn skal få velge selv og ikke bli irettesatt i en slik situasjon. For man skal få være den man er uansett om man er barn eller voksen, og det er det vi skal lære barna. Så som hun sier, hvis hun nekter han så forteller hun jo han at det er noe feil med han. At det ikke er greit at han liker lilla, men det er greit, det er HELT greit. Vi må som Maya la barn være barn, og støtte dem i sitt valg ❤

signature-fonts

 

 

4 kommentarer
    1. Produsentene av skolesekker kan gjøre veldig mye ved å ha barn av begge kjønn med sekkene på i reklame. Det er ikke så mye som skal til før man kan bevise at det ikke finnes jentesekk og guttesekk. Det kunne like gjerne vært ei jente som ville ha sekk med fotball eller Supermann eller..whatever..på.
      Samme fenomenet går igjen på klær og sko til barn. I disse likestillingstider er det nesten utrolig at det der er mye verre i dag enn da mine barn var små. Det produseres altfor mye i båsene “jente” og “gutt”.

    2. Jeg tenker helt det samme som deg. Og hvis det skulle bli noe “problem”, at han blir ertet, så får man heller lære omgivelser og han hvordan man møter sånt tull 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg