Vi voksne må tenke litt lenger enn nesa rekker…..

De fleste prøver å bekjempe dette med utseende og kropps press, vi snakker alle varmt om hvordan man skal godta seg selv som man er. Det skal man også gjøre, og det er en ting vi lærer barna våre. Det er en viktig lærdom, som vi fører videre til barna, men man må tenke litt lenger enn det. De fleste av oss klager på bilder, vi er kanskje fornøyd med 1/10 bilder som vi tar av oss selv eller som bli tatt. Og resultatet klager man over høyt uten å tenke på påvirkningen det har. Barn får det med seg, og tar etter.

Jeg vet at jeg selv har gjort det og gjør det og jeg har faktisk ikke tenkt på de som er rundt meg i mitt eget hjem. Ikke før i dag, for i dag snakket jeg med ei jente ang utseende/kropps presset som foregår rundt omkring. Hun fortalte meg at hennes lille jente på 6 år så på bildene som ble tatt av henne for å godkjenne de. Og hun var IKKE fornøyd for hun syns hun så rar ut og hun ikke ville smile på bilder, så nye måtte bli tatt. Hun er 6 år!!!

Barn skal lære at måten å oppføre seg på er viktig, ikke utseende..

Mamma’n hennes fortalte at barne program på tv har uttalelser som dette. Barne tv faktisk, hvilket budskap gir det?  Det går jo inn på barn, de kopierer jo det meste, spesielt i den alderen. Og hun sa også at hun selv fikk virkelig en lærepenge av dette og klager aldri noe mer på eget utseende når hun tar bilder foran barna. Jeg fikk jammen meg en lærepenge jeg også. Og det burde du også få om du ikke har tenkt over dette.

Når barn ned i barnehage/1.klasse alder begynner å bli bevisst på utseende, så må vi skylde på oss voksne. Slike uttalelser må vekk fra barne program spør du meg for det skal jo ikke være slik. Og vi MÅ slutte å klage på eget utseende og være gode forbilder også når det gjelder hvordan vi ser ut.

NEI, det er snakk om å bekjempe dette presset, ikke føre det videre. Så det er viktig at vi voksne tenker litt lenger enn nesa rekker og kanskje det er smart å skrive om enkelte manus, det er voksne mennesker som skriver manus og lager barneprogram. Slikt skal jo ikke foregå noen plass!

Jeg skal ihvertfall tenke meg om 2 ganger før jeg klager høyt på bilder av meg selv..
honey-script-font
Følg meg gjerne på Instagram og Facebook også ❤

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Herregud.. Da jeg var 6 år, var det eventuelt ansett som kult å se rar ut på bilder.. Husker iallefall jeg gikk ‘all in’ for å glise bredest mulig med det tannløse gliset (haha)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg